Det å jobbe i barnehage er for mange et meningsfullt og givende yrkesvalg på grunn av de sterke relasjonene til særlig barn, men også foreldre og kolleger. Med disse nære relasjonene kommer betydelige emosjonelle krav. Disse kravene kan være både positive og utviklende. Men når de blir for omfattende, hyppige eller uforutsigbare, kan de føre til belastninger som påvirker både helse og arbeidsmiljø.
Emosjonelle krav kan ikke, og skal heller ikke, fjernes fra barnehagehverdagen. De er en naturlig del av arbeidet og kanskje den største delen av arbeidet. Derfor blir det avgjørende å identifisere og styrke det som kalles for beskyttende faktorer i arbeidsmiljøet. Slike beskyttende faktorer kan bidra til at det blir lettere for ansatte å stå i de emosjonelle utfordringene på en god måte.
Beskyttende faktorene kan for eksempel være:
· Tydelige grenser og forventningsavklaringer – både i møte med foreldre og internt i personalgruppen.
· Klare roller og rolleavklaring – slik at den enkelte vet hva som forventes og hvilket ansvar som ligger til rollen.
· Kollegastøtte og lederstøtte – opplevelsen av å ha noen å dele erfaringer med, og en leder som ser og støtter når det trengs.
Med slike beskyttende faktorer på plass, kan barnehagen redusere risikoen for at emosjonelle krav utvikler seg til for stor negativ belastning.
En del av det systematiske HMS-arbeidet
For å lykkes er det nødvendig å integrere emosjonelle krav og belastninger i barnehagens systematiske HMS-arbeid. Dette innebærer blant annet å:
· Kartlegge situasjoner i hverdagen som kan bidra til for stor emosjonell belastning.
· Gjennomføre risikovurderinger av disse situasjonene.
· Iverksette og evaluere tiltak som styrker både individuelle og organisatoriske ressurser.
Dette kan oppleves som krevende, men her kan vi i Mentor BHT være en viktig samarbeidspartner. Vi kan bidra med kartlegging, risikovurdering og rådgivning, og vi kan støtte barnehagen i å implementere tiltak som fremmer helse, trivsel og et godt arbeidsmiljø.