Tydelig rollefordeling, faglig fokus og søkelys på ledelse og selvledelse har gjort underverker med arbeidsmiljøet i Byfjordparken barnehage.
- Vi har jobbet systematisk med arbeidsmiljøet helt siden barnehagen åpnet i 2018. Vi har hatt et veldig stort søkelys på ledelse og selvledelse, fordi alle bidrar med noe. Alle har et bidrag hos oss og alle påvirker miljøet – enten de er på jobb eller ikke, sier Jorunn Bøe-Warhaug.
Hun er daglig leder i Byfjordparken barnehage i Stavanger. En barnehage med seks avdelinger, 106 barn. Og 30 ansatte som er svært tilfredse med å jobbe i barnehagen.
Barnehagen har nettopp gjennomført en arbeidsmiljøundersøkelse, og resultatene er ifølge avdelingsleder Frøydis Våge i Mentor BHT særs gode. Våge peker på spesielt et funn i undersøkelsen:
- Det er imponerende å se hvordan alle ansatte – uavhengig av hvilken rolle de har i barnehagen – er bevisst sitt mandat og sine oppgaver.
Ryddet i roller
Høsten 2022 begynte de å ta tak i rollefordelingen i Byfjordparken for å skape klarhet, forutsigbarhet og effektivitet i det daglige arbeidet. Hvilke oppgaver skal pedagogene ha? Og hva skal fagarbeiderne og assistene bidra med?
- Jeg synes det generelt er en for flat struktur i barnehagene. I et klasserom er det aldri tvil om hvem som er lærer og hvem som er assistent. Vi måtte gjøre noe for profesjonen og få de ansatte til å bruke sin kompetanse på riktig sted, forklarer Bøe-Warhaug og understreker.
- Vi er fortsatt likeverdige – men ikke lenger likestilte.
Den nye rollefordelingen forutsetter at de pedagogiske lederne måtte bli mer tydelige i sine roller. De skal være både pedagog, lærer og leder. Og når pedagogene har blitt flinkere til å forklare hva de gjør har forståelsen til assistenter og fagarbeidere økt. Nå stoler alle på hverandre og at alt som blir gjort har en årsak.
- Det er en ny måte å jobbe på. Men den gir mening og det er noe vi skal fortsette med – og det vi viser jo arbeidsmiljøundersøkelsen, sier Bøe-Warhaug.
.jpg)
Kommunikasjon
- Det som peker seg ut for min del er at ledelsen har hatt en klar visjon helt fra starten av. I vår barnehage snakker vi om menneskesyn, ikke barnesyn, og hvordan vi møter mennesker, sier pedagogisk leder Yvonne Bruhn og får støtte fra nestleder Guro Neubert:
- Vi har en tydelig og gjennomarbeidet ramme som ligger i bunn for arbeidet vårt – og vi har stor tro på det vi gjør. Selv om vi jobber med mange av de samme temaene år etter år, bygger vi stadig på med ny kunnskap og refleksjon, sier hun og legger til:
- Det gjør oss trygge – både på hverandre og på oppgavene vi står i. Denne tryggheten merkes i hele barnehagen, og bidrar til en god atmosfære preget av ro og forutsigbarhet.
Barnehagen har også brukt transaksjonsanalyse – en psykologisk teori og metode – som et verktøy for å forstå kommunikasjon og samspill mellom ansatte, barn og foreldre bedre.
- Det gikk et lys opp for alle da vi tok den i bruk. Det kan handle om hvordan jeg er mot en foreldre eller kollega om jeg har en god eller dårlig dag. Alt starter med oss selv, sier Bøe-Warhaug.
- Er det ikke noen som synes det blir ubehagelig?
- Alle liker det og syns det gir mening. Nye ansatte starter med «hvem er du, og hva har du med?». Du får ikke trygghet alene, det handler om å gi og ta. Og du velger hva du vil dele. Vi går ikke inn på de store tingene, men vi deler det vi trenger for å få hverdagen til å fungere. Hva dine triggere er, trenger kollegaene dine å vite om. Og selvledelse handler om å gjøre en endring, til det bedre, forklarer Bøe-Warhaug.
.jpg)
Lite konflikt
I Byfjordparken er de opptatt av å være én barnehage og ikke seks avdelinger. Det er kultur for å hjelpe hverandre på tvers av avdelingene og de ansatte vet hvem alle barna i barnehagen er. På den måten finner man dem som går godt sammen og alt som gjøres skal komme barna til gode.
- Er det alltid harmoni? Hva skjer dersom det oppstår konflikter?
- Vi har ikke hatt store konflikter. Det har vært uenigheter, men det er rom for å være uenig. Det løser vi med tillitsvalgt, arbeidsmiljøutvalget eller én til én. Dersom man ikke tar tak i uenigheter og gjør noe med dem, da kan det oppstå konflikter, sier Bøe-Warhaug.
- Årsaken til at vi har minimalt med konflikter er fordi vi har felles grunnleggende verdier og holdninger. Det ligger en solid grunnmur i bunn, sier Bruhn.
- Hvilket råd vil du gi til andre barnehageledere som vil bedre arbeidsmiljøet?
- Du kommer aldri i mål. Vær nysgjerrig på fag og systemer. Bruk de timene du er på jobb godt. Bygg i bredden og rydd i rollene, sier Bøe-Warhaug.
Klar til å hjelpe
Mentor BHT tilbyr en rekke tjenester spesielt tilpasset barnehager for å styrke arbeidsmiljøet – deriblant flere former for arbeidsmiljøkartlegging:
• Elektronisk arbeidsmiljøundersøkelse. En anonym nettbasert undersøkelse som gir en oversiktlig rapport og fungerer som en «temperaturmåler» på trivsel, ledelse og det psykososiale miljøet.
• PAI – Psykososialt arbeidsmiljøintervju. For barnehager med flere enn åtte ansatte. Hver ansatt intervjues, og resultatene samles i en anonymisert rapport som gir dyp innsikt i arbeidsmiljøet.
• Gruppekartlegging. For barnehager med færre enn åtte ansatte tilbys gruppebaserte kartlegginger.
Etter gjennomført kartlegging bistår Mentor BHT med å utarbeide handlingsplaner som sikrer at tiltakene faktisk blir implementert og forankret i organisasjonen.
Trenger du hjelp med arbeidsmiljøet i barnehagen?